Friday, August 27, 2010

Seringan-ringan Azab Api Neraka

"seringan-ringan azab yang diterima manusia di neraka kelak adalah, dua putung api neraka diletakkan di bawah tapak kaki. Dan meskipun hanya dua putung, ianya dapat menyebabkan otak manusia menggelegak."

Wahai pembaca blog setiaku...cubalah kita bayangkan jika seringan-ringan aza tu boleh membuatkan otak kita menggelegak bagaimana pula dengan yang seberat-berat azab api neraka ini? Ya Allah, betapa peritnya seksaamu ke atas hambamu yang ingakar terhadap suruhanmu.

Manusia ini terlalu cuai dan lemah dengan apa yang dipertanggungjawabkan kepadanya. Lalu diringankan dalam tugas terhadap Allah. Tetapi dalam kelemahan dan keringanan itu dia menjadi suatu makhluk yang degil, suka menentang, dan paling banyak membantah. Dia juga mempunyai sifat tergesa-gesa, selalu risau dan gelisah, kedekut, tidak berterima kasih, melampaui batas dan paling jahat sekali ialah kafir kepada Tuhannya.

Demikian dinyatakan Allah mengenai sifat-sifat yang menjadi pakaian lazim pilihan manusia. Sifat-sifat tersebut dapat diketahui daripada ayat-ayat berikut:

"Allah menghendaki untuk meringankan kamu kerana manusia itu diciptakan lemah." (4:28)

"Dan Dia memberikan kamu segala yang kamu minta kepada-Nya. Jika kamu menghitung rahmat Allah, kamu tidak dapat menjumlahkannya; sesungguhnya manusia sangat aniaya, berdegil dalam ketidakpercayaan." (14:34)

"Dia mencipta manusia daripada setitis mani; dan tiba-tiba, dia menjadi penentang yang nyata." (16:4)

"Manusia mendoa untuk kejahatan seperti dia mendoa untuk kebaikan; manusia adalah tergesa-gesa." (17:11)

"Manusia dicipta bersifat tergesa-gesa. Sungguh, Aku akan memperlihatkan kepada kamu ayat-ayat-Ku; maka janganlah kamu minta disegerakan." (21:37) Ayat-Ku di sini bermaksud azab-Ku.

"Katakanlah, 'Jika kamu memiliki perbendaharaan pengasihan Pemeliharaku, jika demikian, tentu kamu menahannya kerana takut menafkahkannya; dan manusia selamanya kedekut.'" (17:100)

"Sesungguhnya Kami mengulang-ulangi untuk manusia di dalam al-Qur'an ini tiap-tiap macam persamaan; manusia adalah sesuatu yang paling banyak membantah." (18:54)

"Sesungguhnya manusia dicipta selalu risau dan gelisah," (70:19)

"Binasalah manusia! Betapa tidak berterimakasihnya dia!" (80:17)

"Tidak sekali-kali! Sesungguhnya manusia melampaui batas," (96:6)

dan,

"Sesungguhnya manusia kafir kepada Pemeliharanya," (100:6).

Sembilan sifat yang disebut di atas adalah kelemahan yang terdapat pada manusia secara am. Antara sifat-sifat tersebut terdapat beberapa yang menjadi basahan bagi kebanyakan manusia pula. Namun begitu, al-Qur'an, dalam pengajarannya, telah dengan secara khusus menjelaskan sifat-sifat yang terdapat pada kebanyakan manusia.

Menurut al-Qur'an kebanyakan manusia bersifat:

*Tidak berterima kasih (bersyukur) kepada Allah

Mereka tidak berterima kasih terhadap pemberian yang Allah kurniakan. Firman-Nya,

"Sesungguhnya Pemelihara kamu mempunyai pemberian kepada manusia; tetapi kebanyakan mereka tidak berterima kasih." (27:73)

Sebagai kesimpulannya...jadilah kita sebagai hamba Allah yang sentiasa bersyukur atas nikmat yang Allah limpahkan kepada kita. Bersyukur dalam melaksanakan perintah yang diamanahkan kepada kita. Kerana azab kubur itu benar dan azab api neraka itu juga benar. Adakah kita mahu tergolong di dalam kumpulan yang menerima azab Allah? Nauzubillah...minta dijauhkan. Jadilah hamba yang sentiasa sujud dan mencintaiNya tanpa meninggalkan dunia dan mendekati akhirat...insyallah.

0 comments: