Monday, January 18, 2010

Kuatkah kudratku tanpamu teman





Terkadang aku lemah
airmata jadi temanku
tanpa siapa untuk kuberbicara
kerana
tiada siapa yang akan faham
apakah makna bicaraku ini

Hanya Engkau ya Tuhan
yang setia mendengarkan bicaraku
tentang hati yang meminta simpati
tentang mesra yang meminta untuk
tentang segala-galanya
hanya Engkau yang menemani aku
dan kau tahu sejauh mana kudhratku...

maafkan aku ya Allah
jika aku terlalu meminta
berikanlah aku kekuatan
untuk meniti hari-hari
dalam mencari redhaMU
penuhi masaku dengan penuh keikhlasan

Dalam sendirian begini
membuatkan aku alpa
lemah dalam mujahadah
surut pada kenangan
sedang aku tahu
itu semua hanya dugaan

Sungguh imanku lemah
Terkadang tiada daya
usahapun seakan hilang
bagaimana harus kutempuh
jika aku tak mampu
berjuang lagi

Perjuangan yang tidak pernah henti
setiap saat dan detik
pertarungan nafsu, akal dan hati

Sukar, sukar sekali...
aku tidak mampu ya Ilahi
Jika bukan Kau yang memberi
kekuatan hati
untuk aku
mengawal dugaan ini..

Ya Allah
tika malam sepi
aku bangun mengheret hati ini
untuk mengadapMu
kerana aku tahu
siang pasti lesu
jika aku tidak bertemu denganMu

Ya Allah
jernih airmata ini
mengalir di pipi
kerana aku tahu
hanya Engkau yang tahu
apa yang ada dalam hatiku

Ya Allah
aku tidak mampu lagi
untuk melangkah walau setapak pun
andai kau tidak pedulikan aku lagi
apa guna hidup
jika hidup dalam kemurkaanMu
itu maknanya mati sebelum mati

Ya Allah...
Penuhilah segenap hidupku dengan rasa sayang
biar ikatan kasih sayang menjadi ikatan ukuwah...
dan kau penuhila diriku dengan cintaku padaMu
aku tidak mahu
menjadi munafik di hadapanMu

Ya Allah
jasadku ini hanya bayang-bayang
rohku terbang ingin mencariMu
tetapi mengapa sulit sekali
jauh sekali ku rasa
aku mencari NUR Mu
Agar aku terus bertapak
memerah kudratku
buat yang memerlukan walau binasa jasadku...

0 comments: